Мохамед Халаф: Ислямът все още не е преминал през реформацията си

Венцислав Жеков
Печат

interview1Визитка:

Мохамед Халаф е български журналист от арабски произход, който е сред най-добрите арабски анализатори в България. Работи за кувейтския вестник „Ал Уатан" („Отечество") като кореспондент за балканските страни.
Халаф е роден в Бакуба, Ирак. Висшето си образование завършва във Факултета по литература в Багдадския университет. Работи за вестник „Ал Таахи" („Братство"). Поради отказа му да се присъедини към управляващата по онова време в Ирак политическа партия Баас е преследван и уволнен от вестника.
През 1978 г. емигрира в България, като си измисля командировка до Пловдивския панаир и приема българско гражданство.

- Г-н Халаф, напоследък световният тероризъм сякаш се ентусиазира, придоби по-голяма смелост и видимо се активизира, на какво отдавате това Вие, като наблюдател и актуален коментатор?
- Това са два отделни процеса, едно е в Европа, друго е в арабския свят. В арабския свят трябва да очакваме задълбочаване с увеличаване на проблемите в Близкия Изток и превръщането на тези държави в провалени държави. Това са държави, в които има етническо, религиозно и сектантско противопоставяне. В арабския свят се появяват войнствени организации като „Ал Кайда", Ислямска държава" и „Боко Харам", и причината не е в това, че тези държави се превръщат в провалени, а обратното – тези държави, понеже са провалени, причиняват създаването на такъв вид организации и групи. Всички те принадлежат към така наречения политически ислям – в двете му форми – шиитски и сунитски. С идването на ислямската република в Иран през 1979 г., започва този процес и се стигна до това, което виждаме днес.

- Това само вътрешен процес ли е, има ли и кои са външните играчи?
- Сега вече се намесват и външните играчи като Русия и САЩ. В момента в Ирак, Сирия, Йемен и Ливан ние виждаме, че Иран придобива още по-голяма сила и по-голямо влияние и това няма да успокои сунитските играчи в региона.

- Ще има ли успех цивилизованият свят срещу „Ислямска държава"?
- Да, мисля, че „Ислямска държава" ще бъде разгромена. Остават обаче проблемите вътре в тези общества, които произвеждат този вид агресия, омраза и противопоставяне.

- Каква е ситуацията в Европа, защо тероризмът сякаш все повече се активизира тук?
- В Европа нещата са по-сложни. Европейците изпуснаха процеси в самите държави. Не направиха нищо, за да интегрират диаспорите от арабски и мюсюлмански произход. Оставиха ги да си създадат анклави и гета и да живеят по правилата, които идват от ислямския свят. В продължение на 40-50 години европейците гледаха с насмешка на тези процеси на изолация в средите на тези общества и мислеха, че това няма да повлияе върху сигурността на континента. В момента виждаме, че с развитието на процесите на глобализация, за всички става най-важна културната и религиозна идентичност, което засилва противоречията. Когато една държава гледа на част от населението като на „утайка", тези хора губят доверие и вяра, а след това и – лоялност към тази държава и тогава се капсулират.interview2

- Това ли е проблемът днес, липса на вяра в държавата, липса на лоялност...?
- Имаше едно изследване в Австрия, според което, огромното болшинство от анкетираните араби се идентифицират с религията, която изповядват. Повечето са и враждебни към държавите, чието гражданство ползват! В Италия преди две години проучваха общественото мнение и установиха, че в диаспорите на мюсюлманите в Европа, повечето одобряват „Ислямска държава"! Хората, които са анкетирани извън Европа, в арабски страни, по-малко одобряват „Ислямска държава"! В Сирия, например, само 5% са одобрили и подкрепили „Ислямска държава", докато този процент в някои от европейските държави достига и до 50% одобрение...!

- Напоследък тероризмът се активизира и в съседна Турция, на какво се дължи това, при положение, че Турция официално изповядва ислямската религия, защо удрят „по свои", така да се каже?
- Терористите считат, че всички мюсюлмани, които не приемат тяхното виждане за исляма като доктрина, са неверници, както християните и евреите. Тук не стои религията, тук повече има политика. Терористите удрят и в Ирак, както и в други мюсюлмански държави. Те ги приемат за марионетки на Запада. Най-много в момента се страхуват от „Ислямска държава" именно в Саудитска Арабия, защото те могат да вземат от тях легитимност като представители на сунитската общност. Турция е избрана в момента, защото това е акт на отмъщение спрямо президента Ердоган, заради това, че той предаде ислямистите в Сирия и в Ирак.

- Защо според Вас именно ислямът е среда за терористи, защо няма такива войнстващи общества при християните или индуистите, например?
- Ислямът е единствената революционна религия в момента. Юдаизмът и Християнството, например, са се изчистили от това, а ислямът все още не е преминал през реформацията си.

- Защо терористите ни заобикалят? Слава Богу, у нас за сега имаше само един сериозен атентат – на летището в Бургас, но като цяло, ние сякаш не сме мишена, защо е така?
 - В Бургас атентатът беше организиран от „Хизбулла", която е шиитска организация, подкрепяна от Ирак. Това беше акт на отмъщение срещу положителната политика на България спрямо Израел. България е далече от тези процеси, защото българското мюсюлманство е много светско, за радост все още е така! Макар че тенденции за капсулиране има. Българските правителства в продължение на 27 години не обръщаха внимание на тези хора и ги оставиха уязвими. Така те бяха окупирани от терористични организации, които ги използват в посока на техните политически интереси. Това, което се случва в Пазарджик – квартал „Изток", е пример именно за това. Ромите там бяха в болшинството си протестанти, тоест - християни, изведнъж станаха мюсюлмани и това се дължи на дейността на различни фондации, които нахлуват в България. Трябва да има повече контрол и ограничаване на дейностите на тези организации, които идват от арабски държави. Тези хора трябва да се чувстват български граждани, а не да се чувстват отрепки, защото това ги тласка към крайности. Сами виждате, че 99% от извършителите на атентати в Европа са второ и трето поколение граждани, родени и образовани в Европа и някои от тях дори не знаят дума на арабски език!

 

Венцислав Жеков
кореспондент на в. „България" в София