Вестник БЪЛГАРИЯ - вестникът на българите в САЩ

петък
януари 19
Home Седмицата България Как с „Червения Елвис" бореха „американския империализъм"

Как с „Червения Елвис" бореха „американския империализъм"

Е-мейл Печат ПДФ

alenmak1Преди години, в здрача на комунистическия строй, в България се провеждаше фестивал на политическата песен, който се наричаше „Ален мак". Отвъд чисто художествените намерения и безспорни културни постижения, трябва да отбележим, че зад това начинание се криеше поредната партийно-политическа пропаганда, с която се целеше открита и непримирима борба с така наречения „американски империализъм"...!!! Младите певци и най-вече музикантите търсеха и все по-често намираха нови акорди и ново цялостно звучене на песните и музикалните изпълнения.
Целта е българската музика да звучи по-модерно, по-интересно, по-западно, за да бъде и по-слушана. Младите хора не могат и открито отказват да стоят на нивото на наивно благозвучната стара градска песен, елементаризираната романтика на шлагера и поизтърканата още в онези години естрада. Те търсят новото, а новото е в рок-музиката, която е новаторска, бунтарска, в която има протест, има хъс, има живот, има воля за прогрес и промяна. Точно това обаче не иска партията и за да канализира, а по този начин и да озапти, но най-вече – да контролира процесите, тя създава фестивала на политическата песен, който е наречен именно „Ален мак".
Непременно трябва да има нещо „червено", за да се подчертае партийната оцветеност на песните, или поне шапката да е политическа, така, както е здаявен и самият фестивал – на политическата песен!
Фестивалът „Ален мак" е създаден, всъщност, за да канализира енергията и протеста на музикантите от онази епоха в правилната посока - против американския империализъм, така, както искат от партийното и държавното ръководство, които тогава са се сраснали в едно тоталитарно цяло. Това са годините, когато Америка все още се приемаше за заплаха за реда и сигурността основно в така наречения социалистически лагер. Тя беше определяна като гнездо на оси и всичко и всеки, което и който копираше действия, култура, поведения, а не дай Боже – политика от Америка, беше повече от подсъдно и подлежащо най-малкото на проверка, това беше „обществено укоримо деяние". Партията пазеше територията си – идеологическата подготовка на хората, която се пропукваше в зоната на рок-музиката, която изразяваше бунт и протест срещу несправедливостта и подтисничеството във всички техни измерения и разновидности.alenmak2
Първият фестивал „Ален мак" започва на 15 октомври 1975 г., а последният е през октомври 1989 г. Тук са пели "Щурците", Георги Минчев, Булат Окуджава, американецът Дийн Рид /!!!/ и много други. С участието на един американец на този политически фестивал, властите се опитват да покажат, как са отворени, как организацията не е само комунистическа, а напротив, ето – дори и американец участва в този фестивал, друг е въпросът, че този американец всъщност е отявлен комунист по убеждения...!
През 50-те години рок-енд-рол треската е обхванала САЩ. Дийн Рид е един от многобройните млади мъже с приятен външен вид, решили да опитат късмета си с музиката. Неочаквано неговата песен „Our summer romance" се превръща в голям хит. Дийн Рийд изпълнява много рок-енд-рол песни, особено в началото на кариерата си. С тях той взривява залите в Източна Европа по време на концерти. Пее и доста песни на протеста като „Venceremos". През 1976 той идва в България и чува за песента („Имала майка едно ми чедо") научава я за няколко дни и на своя концерт пред наша публика я изпява.
Именно по време на престоя си в Латинска Америка Рийд се увлича по комунизма, вярвайки че той е средството, чрез което изстрадалите южни страни ще се преборят с бедността и тиранията.
Първото му турне в СССР му носи голяма популярност и през 1973 г. той заживява в Източна Германия. Популярността му е голяма и зад желязната завеса той е известен като „Червеният Елвис". Към средата на 80-те години Рийд губи популярност и дори обмисля връщане в Америка, но на 13 юни 1986 г. внезапно умира при съмнителни обстоятелства. Има съмнения, че е убит от тайната политическа полиция заради намерението си да се завърне в Америка.
През 1985 г. гост на Международния фестивал на политическата песен "Ален мак" в Благоевград е държавният глава на България и лидер на комунистическата партия - Тодор Живков. Цялата организация по мероприятието се следи зорко от централния комитет на младежката комунистическа оранизация - ДКМС.
Организаторите наистина треперят, на брадясалите певци е наредено да се обръснат. Именно брадите години по-късно, след политическите промени, ще се окажат „трън в очите" на комунистите, защото за тях брадата на представителите на младата тогава българска политическка опозиция е символ на протест.
Преди да излезе на сцената, се прослушва всеки един изпълнител. "Искахме да изпеем обикновена песен по стихове на испански поет от XVII век. В нея се разказваше как един крал окуцял, с него започнала да куца свитата му, а накрая и целият народ. Но ни забраниха", спомня си Люси Величкова. Така едно добро намерение за уж повече художествена свобода отново, като по традиция, се изражда в антиамериканска истерия и крайно политическо противопоставяне!

 

Венцислав Жеков
кореспондент на в. „България" в София

 

АНКЕТА

КЪДЕ БИХТЕ ЕМИГРИРАЛИ?
 

Реклама

www.vigdentalinc.com
Заповядайте в новооткрития зъболекарски кабинет на д-р Ива Арнаудова
www.navigationinc.net
The new innovation in the Transportation and Logistics industry
www.bulgaria-weekly.com
Вестник "БЪЛГАРИЯ" - Най-големият български седмичник в САЩ:
www.slavi-photography.com
Фотографския свят на Слави

Online Newspapers and Magazines
World's largest online newspaper and magazine directory for local, national and international news.

“Верея"
Училище за български народни танци
Банер

Партньори

Банер
Банер
Банер