Българска група заклейми терора на престижния „Wacken Open Air"

Венцислав Жеков
Печат

rock1Пост-апокалиптично шоу с елементи на терористична екзекуция беше представено от българската група RAMPART на най-големия метъл-фестивал в света - "Wacken Open Air 2017", който се проведе през август във Вакен, Германия. С представлението си музикантите заклеймиха терористичните атаки в Европа, както и цялостния пропаганден механизъм на терористите за постигане на власт и медийно внимание чрез демонстрация на насилие. Над 80 000 фенове от цял свят посетиха фестивала тази година.

"Европейската цивилизация е толерантна, приема различията и множеството чужди обичаи, но когато Европа стане обект на външна агресия, е необходимо да се преосмислят критериите за добро и лошо, както и мерките за превенция", заяви фронт-дамата на групата Мария Диез от сцената. RAMPART изнесоха шокиращ и изпълнен със символика спектакъл с ясно послание. Рок групата сравнява техниките за влияние на терористите с тези на корпоративната реклама.
През последните десет години българската група продължава да умножава своята дискография. RAMPART „зачеркнаха" Европа с концертите си от запад на изток и от юг на север. През цялото това време вокалистката Мария Диез e главен мениджър по всички направления на дейността на формацията. Най-големият метъл-фестивал в света винаги е бил цел на групата. Повечето рок фенове не знаят, но вокалистката Мария Диез има научна кариера в областта на отбраната. Редица нейни статии и най-големият й засега труд са посветени на сближаване похватите на корпоративната реклама, военните стратегии и терористичните послания. Песента, чиито текст е посветен на медийното отразяване на събитията в този контекст, на пасивното потребление и възпитаването на недоволство е „Apocalypse or Theatеr". Това е и парчето, върху чиято идейна основа стъпва стартът на новия спектакъл на RAMPART. Терорът като продукция, смъртта като спектакъл...
Макар визията на рок-групата на сцена да е актуално-джихадистка, има и обобщаващи типажи, като палестински въстаник (в ролята Себастиан Ажини – китара) или атентатора-жертва, заключен за взривната си жилетка (в ролята Велислав Казаков - барабанист). Афганистанската синя бурка, в която вокалистката излиза на сцена представя най-онеправданите жени на планетата към днешна дата. Знамето, което графично доста наподобява флага на ИД, също хвърли в едномесечен размисъл организаторите и екипите по безопасността на фестивала. Предоставянето на промоутърите на подробен сценарий позволява шоуто да се проведе в първоначалния си замисъл.
RAMPART са въобще първата група, която изнася подобен спектакъл. Терористичното им шоу постига своя ефект на най-големият метъл-фестивал в света. Организаторите отреждат бандата да свири на Wasteland Stage – едно от най-уникалните места на Wacken Open Air. Това не е само сцена, но и обособен пост-апокалиптичен декор със собствени артисти, облечени в стил „Лудия Макс", техника, газови уредби за бълване на огън.

- Мария, защо решихте да представите точно такъв спектакъл?rock2
- Тероризмът по дефиниция е драматичен и образен по време на акции. Успехът на всяка терористична организация зависи изцяло от равнището на публичност, което тя получава. Не размерите и обхватът на терористичната операция са значими, а публичността. Този принцип се прилага не само към една операция, а към цели кампании. Често медиите преувеличават терористичните актове без съществена връзка с истинското събитие. Малобройни терористични групи са описвани като армии, официалните им комюникета са дискутирани в безкрайни телевизионни шоута, радиопредавания, статии и публикации. Всички съвременни терористични групи се нуждаят от нея. Колкото са по-малобройни, толкова е по-голяма потребността им от публичност, което до голяма степен влияе върху избора им на цели. Дори очевидно нелогична или безсмислена атака се превръща в ефективна, ако е с широко медийно покритие в сравнение с операция с ясна цел, пренебрегната от новинарските медии. Представянето на терористична екзекуция на сцена има за цел да стресне публиката и да ни даде възможност да изразим категоричната си позиция срещу терора.

- Каква е връзката между тероризма и музиката?
- Изображенията на разрушенията на тероризма – фотографии, телевизия, филми, са изключително силни като влияние върху аудиторията. Атентатът в Барселона, при който загинаха 13 души, а десетки бяха ранени, върна спомените и за другите терористични актове. Неизлечими от колективната памет са образите от бомбените атентати от Световния търговски център (1993, 2001 г.), както и от атаките срещу концерти с голяма посещаемост. На 22 май 2017 г. атентатор се взриви на концерт на певицата Ариана Гранде в Манчестър и уби 22 души, а десетки бяха ранени. На 13 ноември 2015 г. нападатели атакуваха концертната зала Батаклан в Париж и още редица обекти в града и убиха 130 души. Ранените бяха стотици. Големите фестивали и концерти през това лято са с изключително засилени мерки за сигурност.Тероризмът, медиите и музиката са инструменти за реализацията на манипулативни съобщения, които активизират аудиторията. Често е налице дезинформация, защото се елиминира историческия разум, всяко разбиране за историята, особено, ако е неудобно и в разрез с нечии интереси. Обществената чувствителност е силно повишена към всякакви терористични прояви. Терористите се стремят да сплашат и посредством страха на хората да контролират. Те искат да направят впечатление. Играят пред публика и заради публиката, като по този начин привличат и нея в действията си. Не правим ли същото и музикантите? Въздействието от всяка терористичната екзекуция би се загубило, ако не се реализира медийното й покритие или се съсредоточи само върху непосредствената жертва без да стигне до целевата аудитория. Единствено чрез разпространяването на страх и ужас сред широката публика тероризмът може да постигне максимално въздействие, необходимо за желаната от терористите промяна. Тероризмът е театър. Рок музиката също е театър, защото в съвременното общество сме пренаситени от "infotainment" (информация и развлечение). Терористичните атаки чай-често са обмислени детайлно, за да привлекат вниманието на медиите, които не могат да пропуснат да отразят събитие, оформено според техните потребности. Същото целят и продуцентите, които рекламират нови артисти и тяхната продукция.

- Как би описала „театъра на терора"? Каква е стратегията за противодействие на терора?
- „Театърът на терора" се адаптира към подходите за селекция на новини и по този начин терористичният акт се превръща в медийно събитие. Комуникационното структуриране на тероризма изисква гъвкави и подходящи стратегии за противодействие, които да съчетаят институционалните и самоорганизиращите се форми на ресурсното предлагане и социалните взаимоотношения. Такава форма е определянето на медиен дневен ред на антитероризма, който да отсява актуалното и значимото при селекцията на потока от новини. Хората усвояват образци на мислене именно във и чрез своята комуникативна среда. Спецификата на медиите и знаковите им системи са инструментариум, който превръща негативите в позитиви за институциите във войната с тероризма, но също и в комуникационен ресурс на терористите.

- Отправяте политическо и социално послание чрез терористичния си спектакъл. Как то се вписва в музиката, която свирите? Какви са очакванията ви? Ще изнесете ли отново това шоу?
- Музиката създава общност, която описва музикалното изживяване. Хора, на които общността им липсва, наричат музиката „начин на живот" и я смятат за основа за създаване на общност. Например хипи-движението от края на 60-те години създава общност чрез политизирането на рок музиката, като инструмент за социална промяна. И ние целим промяна. Очакваме посланието ни да достигне не само до целевите ни аудитории, но и до други заинтересовани страни. Предоставената ни възможност да изнесем това шоу актуализира взаимоотношения между различни социални групи, обединени около стила на рок и метъл музиката. Нашата сцена е свързана с чувствителността на музикалните потребители и с възможностите за конструиране на определена идентичност. Но въпреки множеството си локализации, съвременната сцена е предимно виртуална. Продукцията и потреблението на музика и специфичните начини, по които те си взаимодействат се проявяват в различни медиатизирани контексти. Планираме не само да издадем DVD с новия ни спектакъл, но и да го представим на живо на специално турне. За новини около групата можете да следите официалната ни страница: http://www.rampartmetal.com.

 

Венцислав Жеков
кореспондент на в. „България" в София

Снимките са предоставени от RAMPART