Вестник БЪЛГАРИЯ - вестникът на българите в САЩ

вторник
октомври 17
Home АРХИВИТЕ СА ЖИВИ!

Путин започна пропагандна атака срещу Британия от нейна територия

Е-мейл Печат ПДФ

Руският президент Владимир Путин започна тайна пропагандна атака срещу Великобритания от собствената й територия, разкрива британският в. "Таймс". Кремъл разпространява дезинформация чрез новооткритото британско бюро на международната си новинарска служба Sputnik и чрез внедряване в елитни университети, в които открива културно-езикови центрове.
Анализатори твърдят, че този натиск е част от военната доктрина на Русия, която предписва използването на "информационни и други невоенни мерки" в конфликтите.
Единбург е избран за седалище на главния офис на Sputnik във Великобритания.
"Таймс" дава пример с материали, публикувани от подкрепяната от Кремъл агенция за онлайн новини и радиопредавания във връзка с убийството на британската депутатка Джо Кокс. Според Sputnik убийството може да е част от заговор на привържениците за оставане на Великобритания в Европейския съюз, за да се повлияе на резултата от референдума. Тази конспиративна теория след това бе повторена от руските телевизии.
Sputnik освен това разпространява и мита, че Западът се бил съгласил НАТО никога да не се разширява до руските граници. Този мит е един от ключовите стълбове на руската пропаганда, оправдаващ нахлуването в Украйна през 2013 г.


Макар че Sputnik е маргинална радиостанция, нейните материали се ползват от уважавани медии и политици.
Медията е създадена през 2013 г. като клон за международни новини на контролираната от руското правителство информационна агенция "Русия сегодня". Неин непосредствен предшественик е руската международна агенция РИА "Новости", която използваше Шотландия като изпитателен полигон за упражняване на "черна пропаганда" като твърдеше, че резултатите от референдума през 2014 г. (когато шотландците гласуваха против напускане на Обединеното кралство) били манипулирани. Тази измислена история доведе до петиция, подкрепена от 100 000 души, за повторно преброяване на гласовете.
По данни на "Таймс" Единбургският университет е приел от фонда "Руский мир" 221 хил. паунда за създаването на "първия във Великобритания културно-езиков център, спонсориран от Москва. Фондът също така откри центрове в университета в Дърам и в колежа "Сейнт Антъни" в Оксфорд.
"Руский мир" и Sputnik са основани с укази на президента Путин.
Ръководител на Sputnik е Дмитрий Кисельов, известен с хомофобските си изказвания и с това, че попадна в списъка със санкциите на Европейския съюз в качеството си основен пропагандатор на руската инвазия в Украйна.
"Руский мир" е основана през 2007 г. и се ръководи от Вячеслав Никонов, бивш помощник на началника на съветската КГБ. Владимир Якунин, дългогодишен член на вътрешния кръг на Путин, е в борда на фондацията.
Проф. Никонов, декан на Московския държавен университет, чиято антизападна риторика надминава тази на президента, е внук на Вячеслав Молотов, който е външен министър на Сталин и чийто пакт с нацистите води до анексирането на балтийските държави от Съветския съюз през 1939 г.
Споразумението, което проф. Никонов подписва с Единбургския университет, който през 2012 г. го е удостоил с титлата почетен доктор, му дава право да бъде консултиран за назначенията в шотландския учебен център.
Макар Sputnik да твърди, че няма предпочитания към един или други политически източник, представител на НОТО, цитиран от "Таймс", казва: "Усилията на Русия в областта на информацията са да мъти водата, да създава съмнения...Sputnik е елемент от цялостните усилия за представяне на руската гледна точка."
Путин поддържа концепцията за "руски свят", в който милиони рускоговорящи вътре и извън границите на Русия споделят "жизнено пространство". Инвазията му в съседна Украйна бе под претекст, че защитава правата на рускоезичното население в Крим.
Шотландия е привлекателна мишена за Русия, която смята Великобритания – ядрена държава и постоянен член на Съвета за сигурност на ООН - за пречка пред собствените си амбиции.
Единбургският университет заяви, че сътрудничи с "Руский мир" в руския културно-езиков център "в рамките на нашите общи усилия за установяване на по-дълбоко разбиране на различните части на света." За центъра "следва да се съди по неговата научна и културна дейност, която демонстрира неговите прогресивни възгледи, научна прецизност и основана на доказателства критика на руския режим."
Агенция Sputnik заявява: "Ние не отдаваме предпочитания нито една политическа сила."
Трябва да нанесем удар по путинската "машина на лъжата", призовава наблюдателят на "Таймс" Оливър Кем.
В годините на Студената война радиостанциите бяха елемент от стратегията на сдържане, прилагана от западните демокрации. Пленените народи от съветския блок знаеха, че официалните медии ги хранят с лъжи. Те изпитваха жажда за надеждна информация, а западните медии им я предоставяха. Те бяха финансирани от правителствата, но редакциите на тези медии бяха независими, пише "Таймс".
Сега всичко е наопаки. Автокарациите преследват своите външнополитически цели с помощта на радио и телевизионни оператори, които щедро се финансират. Разликата е в това, че тези медии не предоставят информация.
Поддържаната от Кремъл медийна компания RT (Russia Today) притежава външните признаци на обичайна медия, но тиражира неистини и проповядва нетърпимост, служейки на имперска държава, която се стреми да промени границите в Европа със сила и заплахи.
Кой казва това? Това казват сътрудници на самата RT. Сара Фърт, лондонският кореспондент на RT, подаде оставка в знак на протест срещу това как медията отразяваше новините около сваления над Източна Украйна пътнически самолет на малайзийските авиолинии. RT предано разпространяваше версията на путинския режим, че виновна е Украйна.
Когато хората започнат да виждат вместо демократични правителства кръвожадни заговори, укрепват атавистичните сили. Такива са целите на путинската пропаганда, пише "Таймс".
По-нататък се посочва, че британският медиен регулатор изисква от радио и телевизионните оператори да отразяват новините с дължимата безпристрастност. Регулаторът е забелязал, че
RT е нарушила това изискване на закона не един или два пъти, а 15 пъти. Това е било предвидимо, тъй като RT не е новинарски канал: това е инструмент за производство на дим, огледала и безсрамни фалшификации.
Регулаторите би следвало да потушат опитите за въвеждане на хората в заблуда. А и всеки начинаещ репортер би следвало да знае, че путинската пропагандна машина не е трамплин в журналистическата кариера, а окончателен и мигновен крах на надеждите за такива кариера, заключава "Таймс".
Изданието посочва, че Кремъл се опитва да се закрепи във Великобритания с фалшив новинарски канал и най-добрият отговор на лъжите му са фактите.
В друга своя статия изданието разказва обстойно за начина, по който руската медийна компания е отразявала референдума за независимост на Шотландия през 2014 г. и "журналистическите" машинации, които са приложени, за да се покаже, че мнозинството от шотландците са искали да се отделят от Великобритания и са гласували за това, но резултатите от допитването били манипулирани.
Този референдум е бил важен за кремълската пропаганда и заради това, че в онзи момент Москва искаше да убеди света, че намесата й в Украйна и анексирането на Крим стават по волята на местното население (анексирането на Крим стана след референдум).

 


www.mediapool.bg

 

АНКЕТА

КЪДЕ БИХТЕ ЕМИГРИРАЛИ?
 

Реклама

www.vigdentalinc.com
Заповядайте в новооткрития зъболекарски кабинет на д-р Ива Арнаудова
www.navigationinc.net
The new innovation in the Transportation and Logistics industry
www.bulgaria-weekly.com
Вестник "БЪЛГАРИЯ" - Най-големият български седмичник в САЩ:
www.slavi-photography.com
Фотографския свят на Слави

Online Newspapers and Magazines
World's largest online newspaper and magazine directory for local, national and international news.

“Верея"
Училище за български народни танци
Банер

Партньори

Банер
Банер
Банер